Fundusze europejskie
Nr projektu: FERS.04.08-IP.06-0001/23-00
Tytuł projektu: Kompleksowe działania szkoleniowo-aktywizacyjne mające na celu przygotowanie osób odbywających karę pozbawienia wolności do skutecznego powrotu na rynek pracy i do społeczeństwa
Beneficjent: Centralny Zarząd Służby Więziennej
Okres realizacji: 2024 – 2028
Wartość projektu: 191 070 000,00 zł
Dofinansowanie projektu z UE: 157 670 964,00 zł
Cele projektu:
Głównym założeniem projektu jest przygotowanie osób odbywających karę pozbawienia wolności do skutecznego powrotu na rynek pracy i do społeczeństwa, po zakończeniu odbywania kary. Realizacja tego zadania opierać się będzie na podjęciu kompleksowych działań na rzecz poprawy motywacji osadzonych oraz ich zdolności do podjęcia zatrudnienia. Będzie to miało wpływ na ich funkcjonowanie w społeczeństwie poprzez wzmocnienie potencjału zawodowego, eliminację występującego indywidualnie uzależnienia od hazardu patologicznego oraz wsparcie umiejętności ukierunkowanych na ograniczenie zjawiska wykluczenia cyfrowego. Zgodnie z przyjętymi założeniami około 50 400 osadzonych zostanie objętych działaniami aktywizacyjnymi w zakresie podnoszenia tzw. „miękkich” kompetencji zawodowych. Związane to będzie z tworzeniem indywidualnych planów rozwoju zawodowego osadzonych, które opracowane zostaną przez osoby dysponujące stosowną wiedzą i doświadczeniem w zakresie doradztwa zawodowego – doradcy zatrudnieni w ramach projektu, bądź personel podmiotów zewnętrznych świadczących usługi na rzecz projektu. W kolejnym etapie osadzeni, wobec których zdiagnozowane zostaną szczególne deficyty w zakresie kompetencji zawodowych, zostaną objęci szkoleniami o charakterze zawodowym, których tematyka będzie określana w oparciu o bieżące informacje na temat potrzeb rynku pracy pozyskiwanych z różnych dostępnych źródeł (np. z powiatowych urzędów pracy, od potencjalnych pracodawców itp.), a także przy uwzględnieniu zdiagnozowanych osobistych potrzeb i potencjału uczestników, przy jednoczesnym uwzględnieniu ograniczeń związanych z przebywaniem w warunkach izolacji więziennej.
Grupy docelowe:
Uczestnikami projektu będą – na zasadach dobrowolnego udziału w projekcie – kobiety i mężczyźni odbywający karę pozbawienia wolności, spełniający łącznie określone warunki, tj. posiadający:
- nie dłuższy niż 3 lata czas pozostałej do odbycia kary pozbawienia wolności lub nie dłużej niż 3 lata do nabycia uprawnień do ubiegania się o warunkowe przedterminowe zwolnienie z odbywania kary pozbawienia wolności;
- pozytywną opinię w zakresie możliwości udziału w projekcie, wydaną przez właściwą Komisję Penitencjarną.
W pierwszej kolejności adresatami wsparcia będą skazani nie posiadający żadnego wykształcenia zawodowego lub mający długotrwałą przerwę w wykonywaniu wyuczonego zawodu.
Wspomniane kwestie dotyczą także osób niepełnosprawnych odbywających karę pozbawienia wolności, co w połączeniu z utrudnieniami wynikającymi ze zdiagnozowanych niepełnosprawności sprawia, że grupa ta znajduje się w wyjątkowo trudnej sytuacji i wymaga dodatkowej uwagi. Dostrzegając szczególne potrzeby osób niepełnosprawnych przebywających w jednostkach penitencjarnych zaplanowano realizację cyklu szkoleń kadry zarządzającej, mające na celu rozpowszechnienie wiedzy na temat możliwych sposobów poprawy warunków funkcjonowania osób niepełnosprawnych odbywających kare pozbawienia wolności.
Zadania przewidziane w projekcie:
- Podnoszenie kompetencji zawodowych osadzonych - w ramach zadania realizowane będą bezpośrednie działania związane z aktywizacją osadzonych oraz realizacją szkoleń podnoszących ich kwalifikacje zawodowe. Do realizacji działań w obszarze aktywizacji zawodowej, planuje się stworzenie 22 etatów dla doradców zawodowych (2 etaty w każdym okręgowym inspektoracie SW). Dopuszcza się także skorzystanie ze wsparcia podmiotów zewnętrznych (np. firm szkoleniowych specjalizujących się w doradztwie zawodowym. W odniesieniu do realizacji szkoleń o charakterze stricte zawodowym zakłada się skorzystanie z usług wyłonionych w trybie zamówień publicznych podmiotów zajmujących się działalnością szkoleniową.
- Zakupy sprzętu i materiałów dydaktycznych - w ramach zadania zrealizowane zostaną zakupy sprzętu oraz materiałów dydaktycznych niezbędnych do realizacji działań w ramach podnoszenia kompetencji zawodowych osadzonych.
- Utworzenia pracowni komputerowych oraz podnoszenia kompetencji cyfrowych osadzonych - w odpowiedzi na potrzeby związane z przeciwdziałaniem wykluczeniu cyfrowemu osób osadzonych planuje się przeprowadzenie szkoleń z zakresu obsługi komputerów osobistych wraz z wykorzystaniem powszechnie używanych narzędzi w postaci edytorów tekstu, arkuszy kalkulacyjnych itp., a także korzystania z zasobów Internetu w zakresie możliwym do przeprowadzenia w warunkach izolacji więziennej, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki związanej z rynkiem pracy, poszukiwaniem i podjęciem zatrudnienia. Z uwagi na wykluczenie cyfrowe skazani będą także szkoleni w zakresie korzystania z zasobów internetu, co pozwoli uzupełniać deficyty w obszarach związanych m.in. z korzystaniem z internetowej obsługi bankowej, e-Pułapu i jego pochodnych. Dla organizacji zaplanowanych działań niezbędne jest odpowiednie przygotowanie wytypowanych jednostek penitencjarnych w postaci utworzenia i wyposażenia 45 komputerowych pracowni edukacyjnych. Zakłada się skorzystanie z usług podmiotów zajmujących się działalnością szkoleniową w tym zakresie, wyłonionych w trybie zamówień publicznych.
- Zapobieganie zachowaniom związanym z uzależnieniem od hazardu patologicznego wśród osadzonych - planowane działania obejmą opracowanie programu terapeutycznego dla osadzonych uzależnionych od hazardu. Kolejny etap to szkolenie reprezentatywnej grupy funkcjonariuszy SW, którzy będą realizować program w oddziałach terapeutycznych dla skazanych uzależnionych.
- Działania Służby Więziennej z zakresu stosowania zasady dostępności - uwzględniając potrzeby osób pozbawionych wolności w obszarze dostępności, w ramach projektu zaplanowano realizację działań w dwóch obszarach. Pierwszy z nich to organizacja szkoleń specjalistycznych dla kadry zarządzającej SW. Planowane w projekcie działania skupią się na organizacji szkoleń obejmujących swym zakresem zagadnienia dostępności architektonicznej, komunikacyjno-informacyjnej oraz cyfrowej. Drugi obszar dotyczy zakupu przez jednostki organizacyjne SW wyposażenia niezbędnego do niwelowania barier w obszarze dostępności (np. materace i krzesełka ewakuacyjne, pętle indukcyjne, lupy elektroniczne itp.).
Klauzula informacyjna:
Istnieje możliwość zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
- poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ul Nowogrodzka 1/3/5, 00-513 Warszawa,
- skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Oficjalna strona internetowa poświęcona programowi: Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (rozwojspoleczny.gov.pl)
Harmonogramy udzielania wsparcia w projekcie pn. "Podniesienie kwalifikacji zawodowych więźniów w celu ich powrotu na rynek pracy po zakończeniu kary odbywania wolności" w ramach Działania 2.7 "Zwiększenie szans na zatrudnienie osób szczególnie zagrożonych wykluczeniem społecznym" finansowanego ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 - 2020.
Informacje dostępne w załącznikach poniżej