Czy film lub książka o kowbojach może być dziełem sztuki? Czy western jest pożyteczny i może sprowokować poważną dyskusję o moralności, przybliżać wydarzenia historyczne? Na te i wiele innych pytań odpowiedzi udzieliła Dagmara Bałycz podczas prelekcji dla kilkudziesięciu zabrzańskich osadzonych.

Opowieści o kowbojach …

 

W dniu 8 lipca 2019 roku w ramach współpracy z Biblioteką Śląską kilkudziesięciu skazanych  uczestniczyło w zajęciach kulturalno - oświatowych na temat westernu  jako gatunku literackiego oraz filmowego. Pani Dagmara Bałycz - pracownik książnicy śląskiej - bardzo ciekawie opowiadała o genezie westernu jako literaturze wagonowej, pisarzach tworzących w tym gatunku, a także o ekranizacjach takich bestselerów jak np. ,, Winnetou”, ,,Ostatni Mohikanin”.

… i przygodach na Dzikim Zachodzie

 

Podczas spotkania skazani dowiedzieli się, że western pojawił się jako gatunek filmowy i  literacki  opowiadający o narodzinach amerykańskiego narodu i miał bardzo ważny wkład w budowanie tożsamości narodowej oraz  promował istotne wartości: honor, odwaga i męstwo. Był także opowieścią o zwycięstwie cywilizacji nad nieokiełznaną naturą, a także alegorią walki dobra ze złem.

Western – gatunek nie tylko literacki

 

Western nie tylko wprowadził do popkultury stałe elementy konstrukcji fabularnej, lecz także stworzył galerię ludzkich typów, z której do dziś twórcy filmowi czerpią garściami. Twardziel w kapeluszu, który zawsze postępuje zgodnie z własnym kodeksem moralnym? Proszę bardzo, obejrzyjcie „Dyliżans” Johna Forda (1939). Nieustępliwy stróż prawa, który gotów jest zapłacić najwyższą cenę za schwytanie bandyty – kłania się „W samo południe” Freda Zinnemanna (1952). Alkoholik porzucający nałóg, aby wykonać ostatnią robotę? Znajdziecie go w „Rio Bravo” Howarda Hawksa (1959). Litanię postaci, które pojawiły się i istnieją w popkulturze dzięki westernowi, można wymieniać  w nieskończoność – podkreślała pani Dagmara Bałycz. Pójdźcie do biblioteki i  przeczytajcie chociaż jedną z wymienionych podczas dzisiejszych zajęć książek. Warto także porównać książkę z jej ekranizacją – zachęcała skazanych.

 

Zajęcia kulturalno  - oświatowe – narzędzie resocjalizacji

Tego  typu zajęcia wspomagają proces resocjalizacji skazanych. Bowiem podstawowym zadaniem tych zajęć prowadzonych w warunkach izolacji więziennej jest  uwydatnienie roli kultury w życiu człowieka, a przez to pogłębienie humanistycznej motywacji, zachowań, pomoc w wyborze wartości i odpowiedzialnym ponoszeniu konsekwencji własnych działań.  Kadra penitencjarna poprzez organizację zajęć kulturalno - oświatowych uczy osoby odbywające karę pozbawienia wolności spędzania czasu wolnego w sposób konstruktywny, zachęca do rozwijania zainteresowań,  poszerza ich horyzonty myślowe oraz kształtuje postawy prospołeczne.

Tekst i zdjęcia: ppor. Katarzyna Jabłońska

Generuj pdf
Znajdź nas również na
Serwis Służby Więziennej