Słuchacze kwalifikacyjnych kursów zawodowych w Centrum Kształcenia Ustawicznego w Zakładzie Karnym w Rawiczu przystąpili do egzaminów zawodowych.

Kucharz i stolarz

W Zakładzie Karnym w Rawiczu działa Centrum Kształcenia Ustawicznego, które kształci osadzonych między innymi w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych - w zawodzie kucharza i stolarza.

Kwalifikacyjny kurs w zawodzie kucharz trwa trzy semestry i zakończony jest egzaminem zawodowym. W trakcie jego trwania słuchacze uczą się: wykonywania różnymi technikami i metodami potraw, napojów i półproduktów kulinarnych, dobierania i posługiwania się narzędziami i sprzętem stosowanym w gastronomii.

Kwalifikacyjny kurs w zawodzie stolarz trwa trzy semestry i zakończony jest egzaminem zawodowym. Uczestnicy kursu uczą się: wykonywania i konserwacji przedmiotów drewnianych lub drewnopodobnych takich, jak elementy stolarki budowlanej, ramy, meble, a także wyroby dekoracyjne.

Egzaminy zawodowe

Jak co roku, wraz z kończącym się semestrem zimowym, w rawickim – więziennym Centrum Kształcenia Ustawicznego – odbywają się egzaminy zawodowe. Przystąpiło do nich łącznie 27 słuchaczy. Egzaminy składają się z części pisemnej: dla stolarzy - wytwarzanie wyrobów stolarskich, dla kucharzy – sporządzanie potraw i napojów oraz części praktycznej. W kwalifikacji gastronomicznej słuchacze mieli do przygotowania dwie porcje dania zasadniczego z deserem lub surówką, wyporcjowanie dań w odpowiednich naczyniach i przeprowadzenie całego procesu technologicznego produkcji potraw zgodnie z zasadami bezpiecznej i higienicznej pracy. Przyszli stolarze musieli poradzić sobie z wykonaniem z płyty MDF lub drewna sosnowego prostego mebla typu: półka, szafka, stolik – w czasie nie dłuższym, niż 3 godziny.

Wyniki egzaminu zawodowego będą dostępne od 27 marca 2024 roku.

Praca i nauka – filary resocjalizacji

Praca i nauka – w szczególności ta, która sprzyja zdobywaniu nowych kwalifikacji zawodowych, to kamienie milowe resocjalizacji. Kadra penitencjarna rawickiej jednostki w prowadzonych oddziaływaniach kładzie szczególny nacisk na te aspekty. Osadzeni kierowani są do nauczania – na różnych poziomach kształcenia – także w ramach kursów i do pracy. Są to czynniki, które w znacznej mierze determinują powodzenie procesu resocjalizacji. Pozwalają bowiem na uzbrojenie osadzonych w oręż, jaką są nowe kwalifikacje i kompetencje zawodowe oraz umiejętności - niezbędne do funkcjonowania w warunkach wolnościowych.

 

Marta Broniewicz / Joanna Matysiak/ mjr Ewa Szulc

Generuj pdf
Znajdź nas również na
Serwis Służby Więziennej