Rozmowa wstępna
Z teorii w praktykę
Możliwość zobrazowania treści dydaktycznych na bezpośrednim terenie odzwierciedlającym teorię to znakomita forma wykładu. Wizyta studentów Pedagogiki Resocjalizacyjnej w ramach przedmiotu „Metodyka pracy w środowisku zamkniętym” prowadzonego przez mjr. Magdalenę Sochę, miała na celu przybliżenie praktycznego wymiaru wykonania kary pozbawienia wolności na przykładzie elbląskiej jednostki. Dzięki wizycie studenci mieli okazję zobaczyć, jak wygląda realizacja oddziaływań resocjalizacyjnych. Porozmawiać z wychowawczynią na czym polega jej praca, jakie stosuje środki oddziaływania penitencjarnego, z czym się mierzy na co dzień. Taka forma nauczania to sposobność bezpośredniego przyjrzenia się metodyce pracy w środowisku izolacji więziennej.
Pani wychowawczyni, ma Pani gości?
Praktyka bezpośredniego kontaktu z jednostką penitencjarną cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród studentów. Możliwość zaś zaprezentowania oddziaływań penitencjarnych to wkład w rozwój edukacyjny przyszłej kadry penitencjarnej. To była doskonała okazja dla studentów, aby „na własnej skórze” przekonali się czy ten zawód jest tym, co chcą robić w życiu.
Wywiad penitencjarny
Osadzeni z którymi rozmawiały studentki przyznali, że to cenne uczyć już na etapie studiów, w jaki sposób skutecznie pomagać i prowadzić resocjalizację. Poznać oczekiwania i potrzeby osadzonych oraz wysłuchać ich osobistych doświadczeń nie tylko życiowych, ale również z okresu pobytu w warunkach penitencjarnych. Dzielili się przemyśleniami związanymi zarówno z osobistą sytuacją przyczyn uwięzienia, jak i co ważne, odczuciami związanymi z pierwszymi dniami w warunkach więziennych. Odnieśli się także do tego, jaki wpływ ma na nich resocjalizacja.
Penitencjarystka w pigułce
Praca z osobą pozbawioną wolności rozpoczyna się już w pierwszym dniu przekroczenia przez nią murów więzienia. Prawidłowo nawiązana relacja, zebranie odpowiednich informacji jest niezbywalnym warunkiem właściwego doboru skutecznych oddziaływań resocjalizacyjnych. Studentki miały okazję w formule dydaktycznej przeprowadzić symulowaną rozmowę wstępną z osadzonym, jaką muszą przeprowadzić wychowawcy z każdym osadzonym po jego zatrzymaniu w warunkach więziennych. Dzięki temu mogły gromadzić doświadczenia związane z prowadzeniem rozmów ze skazanymi.
Tekst i zdjęcia: mjr Magdalena Socha