Skazani z Oddziału Zewnętrznego w Malborku na ścieżce historycznej Muzeum Miasta Malbork
Spacer po historycznym Malborku
Osadzeni odwiedzili 8 punktów na mapie. Każde z historycznych miejsc wyposażone jest w tablicę z informacjami dotyczącymi zwiedzanych miejsc. Na planszach skazani mieli możliwość przeczytać opis każdego z miejsc oraz obejrzeć jego wizerunki na fotografiach i pocztówkach. W trakcie zajęć skazani z Oddziału Zewnętrznego w Malborku z bliska obserwowali zrewitalizowane obszary miasta, w których m.in. przebudowano nawierzchnie i odrestaurowano wpisane do rejestru zabytków kamienice.
Zajęcia zakończyły się zwiedzaniem Wieży Ciśnień, która jest przykładem niezwykle ciekawej neogotyckiej architektury i stanowi jeden z symboli krajobrazu miasta Malborka. Pracownik Miejskiego Centrum Kultury i Edukacji oprowadził grupę osadzonych po obiekcie i opowiedział o jego historii. Osadzeni zwiedzili poszczególne kondygnacje Wieży Ciśnień, mieli możliwość wejść do ogromnego zbiornika i obejrzeć widoki rozpościerające się na cztery strony świata, obserwując m.in. Zamek Krzyżacki, Żuławy i Wysoczyznę Elbląską.
Kulturalna przepustka powrotem do społeczeństwa
Zajęcia kulturalno-oświatowe organizowane w takiej formie mają za zadanie kształtowanie w skazanych społecznie pożądanych postaw oraz przygotowywanie ich do społecznej readaptacji poprzez sprawdzenie ich w warunkach zwiększonej samodyscypliny i samokontroli, przy wykorzystaniu ogólnodostępnych dla mieszkańców walorów historycznych miasta.
Celem takich zajęć jest wychowywanie, uświadamianie i kształtowanie społecznie pożądanych postaw. Artykuł. 67. 3 KKW mówi, że
"(...) dla osiągnięcia celu stawianego karze pozbawienia wolności przy poszanowaniu praw skazanych i wymaganiu wypełniania przez nich obowiązków, uwzględnia się przede wszystkim pracę(…)nauczanie, zajęcia kulturalno-oświatowe i sportowe, podtrzymywanie kontaktów z rodziną i światem zewnętrznym oraz środki terapeutyczne."
Poprzez organizację tych zajęć są rozwijane umiejętności oraz zainteresowania osadzonych, co może mieć pozytywny wpływ na ich proces resocjalizacji. Działania kulturalno-oświatowe pomagają osadzonym w rozwijaniu kreatywności, poprawie kompetencji społecznych oraz budowaniu poczucia własnej wartości.
Tekst/ zdjęcia: por. Anna Chwiałkowska