Skazani z Oddziału Zewnętrznego w Malborku brali udział w zajęciach kulturalno-oświatowych organizowanych przez funkcjonariuszy Służby Więziennej poza terenem jednostki, polegających na zwiedzaniu ścieżki historycznej Muzeum Miasta Malborka.

Spacer po historycznym Malborku

Osadzeni odwiedzili 8 punktów na mapie. Każde z historycznych miejsc wyposażone jest w tablicę z informacjami dotyczącymi zwiedzanych miejsc. Na planszach skazani mieli możliwość przeczytać opis każdego z miejsc oraz obejrzeć jego wizerunki na fotografiach i pocztówkach. W trakcie zajęć skazani z Oddziału Zewnętrznego w Malborku z bliska obserwowali zrewitalizowane obszary miasta, w których m.in. przebudowano nawierzchnie i odrestaurowano wpisane do rejestru zabytków kamienice.

Zajęcia zakończyły się zwiedzaniem Wieży Ciśnień, która jest przykładem niezwykle ciekawej neogotyckiej architektury i stanowi jeden z symboli krajobrazu miasta Malborka. Pracownik Miejskiego Centrum Kultury i Edukacji oprowadził grupę osadzonych po obiekcie i opowiedział o jego historii. Osadzeni zwiedzili poszczególne kondygnacje Wieży Ciśnień, mieli możliwość wejść do ogromnego zbiornika i obejrzeć widoki rozpościerające się na cztery strony świata, obserwując m.in. Zamek Krzyżacki, Żuławy i Wysoczyznę Elbląską.

Kulturalna przepustka powrotem do społeczeństwa

Zajęcia kulturalno-oświatowe organizowane w takiej formie mają za zadanie kształtowanie w skazanych społecznie pożądanych postaw oraz przygotowywanie ich do społecznej readaptacji poprzez sprawdzenie ich w warunkach zwiększonej samodyscypliny i samokontroli, przy wykorzystaniu ogólnodostępnych dla mieszkańców walorów historycznych miasta.

Celem takich zajęć jest wychowywanie, uświadamianie i kształtowanie społecznie pożądanych postaw. Artykuł. 67. 3 KKW mówi, że

"(...) dla osiągnięcia celu stawianego karze pozbawienia wolności przy poszanowaniu praw skazanych i wymaganiu wypełniania przez nich obowiązków, uwzględnia się przede wszystkim pracę(…)nauczanie, zajęcia kulturalno-oświatowe i sportowe, podtrzymywanie kontaktów z rodziną i światem zewnętrznym oraz środki terapeutyczne."

Poprzez organizację tych zajęć są rozwijane umiejętności oraz zainteresowania osadzonych, co może mieć pozytywny wpływ na ich proces resocjalizacji. Działania kulturalno-oświatowe pomagają osadzonym w rozwijaniu kreatywności, poprawie kompetencji społecznych oraz budowaniu poczucia własnej wartości.

 

Tekst/ zdjęcia: por. Anna Chwiałkowska

Generuj pdf
Znajdź nas również na
Serwis Służby Więziennej