„Kaprysy Paganiniego” zabrzmiały w przestrzeni aresztu
Festiwal Bachowski
Festiwal Bachowski jest wydarzeniem, które od 2000 r. na stałe wpisało się już w kalendarz wydarzeń kulturalnych Świdnicy, ale jednocześnie i całego kraju. Jego naczelną ideą pozostaje otwartość i prezentowanie muzyki wielkiego mistrza w nieoczywistych przestrzeniach. Dlatego Festiwal Bachowski, który aktualnie odbywa się już po raz 26., generalnie funkcjonuje w wielu cudownych miejscach o bogatej historii, w tym przede wszystkim w Kościele Pokoju, zawitał w tak niecodzienną przestrzeń, jaką bez wątpienia tworzy Areszt Śledczy w Świdnicy.
Koncert w przestrzeni aresztu
To drugie takie wydarzenie w przeszło 143. letniej historii świdnickiej jednostki. Bez wątpienia jest to również wyjątkowe wydarzenie dla Służby Więziennej, albowiem w jednostce organizacyjnej odbywa się znamienity festiwal, o europejskim zasięgu i uznaniu. Warto zaznaczyć, że w koncercie uczestniczyło wielu znakomitych gości w tym m.in.: płk Leszek Jankowski – zastępca dyrektora okręgowego Służby Więziennej w Opolu, Dariusz Pająk – wiceprezes Sądu Okręgowego w Świdnicy, Krzysztof Płudowski, Marek Jankowski i Tomasz Białek – sędziowie Sądu Okręgowego w Świdnicy, ale także dyrektorzy jednostek organizacyjnych Służby Więziennej i lokalni komendanci Policji, Państwowej Straży Pożarnej i Straży Miejskiej oraz przedstawiciele instytucji kultury oraz samorządu i publiczność festiwalowa.
Kaprysy Paganiniego
Po wstępie i przywitaniu gości przez kierownictwo jednostki, Robert Bachara, znany i ceniony muzyk wykonał wykonał słynne utwory autorstwa Niccolò Paganiniego. Wybrane kompozycje zostały napisane przez wspomnianego kompozytora pomiędzy 1802, a 1817 rokiem na skrzypce solo o charakterze popisowym, utworzone w formie etiud, wzbudziły podziw publiczności, która zasiadła w przestrzeni korytarza więziennego.
Dźwięk płynący ze skrzypiec, w ciszy więziennej wybrzmiał zupełnie wyjątkowo. Oprócz niewątpliwie wielkiego kunsztu artystycznego, magiczną wręcz atmosferę koncertu tworzyła z całą pewnością właśnie przestrzeń korytarza, gdzie zastosowany system penoptyczny stosowany w obiektach penitencjarnych począwszy ok początku XVIII w. wyróżniał się wyjątkowym klimatem, ale także o dziwo doskonałą akustyką. Ponadto dzięki architekturze obiektu koncert był obserwowany jednocześnie z czterech różnych kondygnacji. Na parterze zasiedli zaproszeni gości, publiczność festiwalowa i pośród nich osadzeni. Ponadto z kondygnacji pierwszego, drugiego i trzeciego piętra występ Roberta Bachary obserwowali zakwaterowani na tych kondygnacjach skazani.
„Z kulturą na Ty”
Koncert zrealizowany w areszcie był częścią programu resocjalizacyjnego „Z kulturą na Ty”. W Areszcie Śledczym w Świdnicy szeroko rozumiana kultura jest niezwykle istotnym elementem prowadzonych oddziaływań resocjalizacyjnych, które przynoszą niezwykle pozytywny skutek. To właśnie poprzez kontakt z muzyką, osadzeni mają możliwość rozwoju swoich zainteresowań, eliminowania negatywnych emocji i agresji oraz kształtowania pozytywnych, aprobowanych społecznie postaw. Ponadto dzięki temu mogą choć na chwilę mogą zapomnieć o izolacji, poczuć się wyjątkowo, jako publiczność niezwykłego festiwalu o europejskiej sławie.
Publiczność była zachwycona koncertem, a fakt wybrzmienia muzyki klasycznej w tak szczególnym miejscu, jakim jest Areszt Śledczy w Świdnicy doskonale wprowadzał w klimat muzyki klasycznej. Mając na względzie wysokie wartości artystyczne i przede wszystkim istotę prowadzonych oddziaływań resocjalizacyjnych, w oparciu o nowatorskie sposoby oddziaływania, już dziś można założyć, że nie było to ostatnie tego typu wydarzenie w świdnickiej jednostce.
Więcej informacji:
https://youtu.be/nnh5o7B9Yk0?si=FIC6rp0LVyJZF58w
https://youtu.be/WJzc8epuvu0?si=qEjD59o7LYc3gUMQ
https://swidnica24.pl/2025/08/muzyka-klasyczna-za-murami-aresztu-sledczego-w-swidnicy-dla-osadzonych-na-skrzypcach-zagral-robert-bachara-foto-video/
Tekst: mjr Bartłomiej Perlak
Zdjęcia: mł. chor. Barbara Furak-Gałan









